Tussen kunst en commercie
Groningen: stad van kunst en cultuur. Stad van creatievelingen, vrije geesten, kunst- en cultuurminaars en duizenden (internationale) studenten. Dé ultieme voedingsbodem voor een inspirerend cultureel klimaat.
Ooit betekende dat literaire cafés, onontdekte parels in Vera, vage films in Liga 68 en grote openbare kunst- en cultuurmanifestaties op straat. Tegenwoordig staat Guns ’N Roses in het Stadspark, hebben we voor Groningen Popstad schijnbaar een gigantisch multifunctioneel cultuurcentrum nodig, staan Shaun the Sheep en Batman in het Forum en scoort het Groninger Museum met blockbusters als Unzipped en David Bowie is.
Is Groningen eindelijk volwassen geworden? Is het brede publiek nu eindelijk aan de beurt? Of spelen we op veilig en verloochent de stad daarmee zijn eigenzinnige culturele DNA?
En hoe zit het eigenlijk met die Friese aardsrivaal, waar deze zomer ineens een wandelend BOSK opdook en de aanwijzing tot culturele hoofstad van Europa nog altijd doorwerkt? Daar, in Leeuwarden lijkt het te bruisen en mag cultuur een stuk meer schuren. Geweldig! Maar wacht, er ging toch niets boven Groningen?
De Linkse Mannen gingen erover in gesprek met Femke Eerland (algemeen directeur Noorderzon), wethouder cultuur Kirsten de Wrede (Partij voor de Dieren), Sjoerd Bootsma (artistiek leider Arcadia Leeuwarden) en Zwaan Ipema (platform voor hedendaagse kunst NP3).
Foto's: Silvio Zangarini